چرا لوگوی جدید اینستاگرام می تواند بهبود بسیار کارآمدی باشد؛ این هیت مپ های نگاه سنج توضیح می دهند

چرا لوگوی جدید اینستاگرام می تواند بهبود بسیار کارآمدی باشد؛ این هیت‌مپ‌های نگاه سنج توضیح می‌دهند

وقتی یک برند لوگوی و هویت آیکانیک خود را تغییر می دهد، مشتریان وفادارش معمولا با ناامیدی تمام شروع می کنند به نالیدن! این اتفاق به تازگی هم رخ داده؛ هنگامی که اول ماه می اینستاگرام آیکان اپلیکیشن خود یعنی همان هویت بصری خود را ری‌دیزاین کرد.

در این باره یکی از تندرو ترین نقدهای ممکن را Adweek کار کرده. که آنرا با نام “یکی از بزرگترین شکست های دیزاین سال” نامگذاری کرده.

اما باید گفت که عنوان تجاری اشتباهی در پیش گرفته است، این را ما نمی گوییم! طبق یک تجزیه و تحلیل  که توسط نرم افزار Dragonfly انجام گرفته است. Dragonfly یک اپلیکیشن تحلیل گر است که توسط Black Swan و به کمک محققین دانشگاه Queen Mary لندن خلق شده است.

در واقع به گفته این اپلیکیشن؛ لوگوی جدید اینستاگرام ۱۰ درصد بیشتر از نمونه قبلی مرکز تمرکز چشم انسان را درگیر خود می کند.

بیزینس اینسایدر از Dragonfly  می خواهد تا تحلیل کند که لوگوی های جدید و یا قدیمی کدام یک از ۱۰ برند اصلی که در سالیان اخیر تغییر لوگو داده اند بهتر و تاثیر گذار تر است.

با ما همراه باشید.

Dragonfly از یک سری مدل های محاسباتی استفاده می کند برای پردازش اینکه چشم انسان به چه جزئیاتی دارد نگاه می کند (انحناها، تضاد رنگ ها یا کنتراست، بافت ها و روشنایی) و همچنین برای اینکه به انگیزه جذب هر پیکسل توسط چشم انسان امتیاز بدهد که بتواند تشریح کند جذابیت و یا عدم آنرا.

خروجی های این اپ یک سری نقوش گرمایی یا همان هیت‌مپ هستند که نشان می دهند که چشم انسان دقیقا به چه چیزهایی در سه ثانیه اول دیدن آن لوگو جذب شده است.

هویت بصری اینستاگرام

لوگوی قدیمی اینستاگرام به طور متوسط امتیاز ۵۸ را به خود اختصاص داده، Dragonfly حدس می زند که بیشترش مربوط به حس نوستالژیکی است که این لوگو به بیننده القا می کند و مقداری دیگر هم مربوط به عبارت “insta” که روی لوگو درج شده، که البته همه اینها را زمینه روشن این لوگو جبران کرده و هیچ توجهی را معطوف خود نساخته است.
instagram1

و اما لوگوی جدید بحث برانگیز اینستاگرام، این لوگو توانسته به متوسط امتیاز ۶۸ برسد که بسیار چشمگیر است. به گفته Dragonfly این لوگو تاثیر گذار تر است!

چیزی که به این داستان کمک کرده گرادیانت یا طیف رنگ زیبا و روشن رنگ که با انحناهای خطوط سفیدی که یک دوربین را نشان می دهند مقطع شده تمکز و توجه چشمان انسان را بیش از پیش به خود جلب می کند.instagram2


هویت بصری گوگل

لوگوی قدیمی گوگل یک امتیاز متوسط تر و تمیز را دریافت کرد! ۶۷… که خیلی برای چنین برندی عجیب نیست.google1

لوگوی جدید گوگل اگر چه دو امتیاز افت داشته اما به گفته Dragonfly این فقط و فقط بخاطر “گردی پایینی که در حرف g دوم گوگل بوده و الان نیست” اتفاق افتاده.
google2


هویت بصری Uber

لوگوی قدیمی Uber که فقط یک U سفید در میاد یک زمینه تیره است، که نظرم بسیار زیبنده و مینیمال کار شده به گفته Dragonfly نیز بسیار تاثیر گذار تر از ری‌دیزاین لوگوی جدیدشان است، بطوری که لوگوی قدیمی Uber متوسط امتیاز ۶۳ را کسب کرد که این قضیه در بازسازی لوگویشان با ۱۰ امتیاز کاهش به امتیاز ۵۳ می رسد!uber1

uber2


هویت بصری Airbnb

لوگوی قدیمی Airbnb از این گردانه با امتیاز متوسط بسیار خوب ۷۶ بیرون آمد.airbnb1

که البته بازطراحی لوگوی جدیدشان نیز تقریبا به همان خوبی بود، با امتیاز متوسط ۷۵٫ این قدرت نمایی Airbnb در طراحی لوگوی قبلی و ری‌دیزاین لوگوی جدیدشان نمی تواند به پیش زمینه موسس آن “Joe Gebbia” در زمینه هنر و دیزاین بی ربط باشد.airbnb2


هویت بصری توییتر

پرنده قدیمی توییتر منقار بزرگتری نسبت به نسخه جدیدترش داشت، اما در تحلیل Dragonfly فقط توانست امتیاز متوسط ۴۷ را کسب کند.twitter1

لوگوی جدید توییتر از این گردانه موفق تر بیرون آمد، با متوسط امتیاز ۵۸٫ منقار این پرنده جدید کمتر به عنوان یک نقطه تمرکز مطرح بود و نیز از آن پر های پریشان روی سر پرنده هم خبری نبود… بسیار زیباتر، کارآمد تر و مینیمال تر.twitter2


هویت بصری یاهو

لوگوتایپ قدیمی یاهو، امتیاز متوسط ۶۷ را کسب کرد… تمام!yahoo1

بازطراحی لوگوتایپ جدید یاهو یک پیشرفت ریز و جمع و جور بود! با دو امتیاز افزایش: ۶۹! Dragonfly می گوید “بنفش عمیق تر و اضافه کردن سایه و بعد به لوگو آنرا در چشم انسان شفاف تر و واضح تر جلوه می دهد.”yahoo2


هویت بصری فیسـ‌بوک

لوگوتایپ قدیمی فیسبوک به کمک استفاده از یک فونت تر و تمیز و جذاب، امتیاز بسیار بالای ۸۰ را به خود اختصاص داد.facebook2

لوگوتایپ جدید فیسبوک دستخوش تغییرات بسیار اندکی شده، فونت کمی ریز تر، با انحنا های بیتشر در حرف “a”، که امتیاز آنرا با یک پله کاهش به ۷۹ رساند. (البته که زیبایی آن هم آسیب جدی دیده است!)facebook1


هویت بصری Coors Light

لوگوی قدیمی یک سازنده ماءالشعیر بنام Coors Light امتیاز بسیار تاثیر گذار ۷۳ را بدست آورد. این بخاطر تجمع لوگو و رعایت توازن آن بود.coor-light's2

لوگوی جدید Coors Light بسیار بسیار بدتر بود، طبق گفته نتایج آزمایش و تحلیل، امتیاز این لوگو ۵۷ بود، این لوگو عریض تر بود و بسیار رنگ و رو رفته بود!coor-light's1


هویت بصری پی‌پل

لوگوی حاشیه دار سفید قدیمی پی پال امتیاز بالای ۷۲ را به خود اختصاص دادpaypal1

وقتی این بوردر (حاشیه) سفید در لوگوی جدید حذف شد، اولین اتفاقی که افتاد این بود که امتیاز به ۶۶ کاهش پیدا کرد. Dragonfly می گوید حذف این حاشیه سفید رنگ حرف “P” کمی این لوگو را رنگ و رو رفته کرده است.paypal2


هویت بصری Foursquare

نشانه قدیمی Foursqare بسیار خوب بود، که توانست متوسط امتیاز ۷۲ را کسب کند.foursquare1

اما نشانه جدید Foursquare از آن هم بهتر بود، که بالا ترین متوسط امتیاز آزمایش را کسب کرد: ۸۲… همه اینها بخاطر “F”  قرمزی بود که بسیار واضع و جذاب بود و همچنین بخاطر حروف بزرگی بود که برای نوشتن لوگوتایپ Foursquare استفاده شده بود. که به نسبت گیرا تر از حروف شکسته فونت لوگوتایپ قدمیشان بود.foursquare2


در مجموع با اینکه نسبت به طراحی مجدد هویت بصری برند ها گاهی اوقات بازخورد ها بیشتر منفی بوده ولی خب نتیجه بلند مدت بوده و در دراز مدت می‌تواند تاثیر خود را بگذارد. و صد البته که همیشه نیز بدین صورت نخواهد بود و گاهاً نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

 

این مقاله در تاریخ پنج شنبه، ۶ خرداد ۱۳۹۵ در سایت بیزینس اینسایدر توسط  به رشته تحریر درآمده و منتشر شده است و توسط ری‌دیزاینز به فارسی برگردانده شده است. حقوق تصاویر بدون واترمارک متعلق به بیزینس اینسایدر می باشد.

 

 

2 نظر برای “چرا لوگوی جدید اینستاگرام می تواند بهبود بسیار کارآمدی باشد؛ این هیت‌مپ‌های نگاه سنج توضیح می‌دهند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.